Przegląd techniczny C Scope Metadec II to rozszerzenie systemu Metadec, które pozwala na szybkość i dokładność wykrywania błędów w kodzie. Przegląd techniczny obejmuje wykrywanie błędów składniowych, które są krytyczne dla programu, a także błędów logicznych, które mogą powodować nieprawidłowe działanie systemu. Przegląd techniczny C Scope Metadec II zapewnia automatyczne wykrywanie wszelkich błędów w kodzie, zarówno składniowych, jak i logicznych. Ponadto, może on również wykrywać niepoprawne lub niepoprawnie użyte składniki języka C, takie jak tablice, struktury i funkcje. Jego silnik stosuje wysoce zaawansowane algorytmy optymalizacji, aby umożliwić jego szybkie działanie. Przegląd techniczny C Scope Metadec II jest wysoce wydajny i wydajny, co pozwala programistom na szybkie wykrywanie i naprawianie błędów w kodzie.
Ostatnia aktualizacja: Przegląd techniczny C Scope Metadec Ii
Co to jest przegląd zerowy samochodu?
Część kierowców, szczególnie tych, którzy legitymują się prawem jazdy od niedawna, nie wie, co oznacza termin przegląd zerowy. To potoczna nazwa pierwszego przeglądu technicznego samochodu sprowadzanego do Polski z innego państwa. Polscy kierowcy chętnie sprowadzają używane auta z Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Podczas przeglądu technicznego auta z zagranicy, diagnosta sprawdza m. in. sprawność układu hamulcowego, oświetlenie, zgodność numerów nadwozia i przygotowanie samochodu do poruszania się po polskich drogach. Przegląd zerowy jest obowiązkowy, w innym wypadku nie będzie możliwości zarejestrowania samochodu w naszym kraju.
Przegląd techniczny samochodu a badanie techniczne pojazdu - czym się różnią?
Niektóre osoby błędnie utożsamiają przegląd techniczny samochodu z badaniem technicznym pojazdu. Jakie są różnice? Przegląd techniczny samochodu, określany zamiennie przeglądem okresowym - to kontrola stanu technicznego pojazdu zalecana przez producenta samochodu, którą można wykonać w serwisie samochodowym (najlepiej autoryzowanym). Nie jest obowiązkowy, ale pozwala zachować gwarancję oraz zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Jak często należy wykonywać przegląd techniczny samochodu? To, z jaką częstotliwością powinniśmy odwiedzać autoryzowaną stację obsługi, zależy m. od wieku, rodzaju i marki samochodu (warto sugerować się zaleceniem producenta lub własnymi potrzebami). W przypadku nowego auta zalecane jest wykonanie jego przeglądu po 3 latach od odbioru z salonu, a kolejnego po 2 latach (tj. 5 lat od pierwszej rejestracji). Następne przeglądy warto wykonywać co 1-2 lata. Natomiast w przypadku samochodu z fabryczną instalacją gazową zalecane jest wykonywanie przeglądu co rok.
Natomiast badanie techniczne to inaczej przegląd rejestracyjny, na podstawie którego dopuszcza się pojazd do ruchu publicznego, najczęściej na 12 miesięcy. Podczas badania dochodzi m. do:
- sprawdzenia zgodności nr VIN z dowodem rejestracyjnym,
- sprawdzenia dodatkowego wyposażenia,
- oceny stanu technicznego podzespołów i układów pojazdu (np. układ kierowniczy, układ wydechowy, hamulce, ogumienie, oświetlenie, zawieszenie).
Badanie techniczne wykonuje się tylko na specjalnych stacjach diagnostycznych - podstawowych (dla pojazdów do 3, 5 tony) i okręgowych (dla pozostałych pojazdów). Warto wspomnieć, że w przypadku badań technicznych nie obowiązuje rejonizacja.
Ile kosztuje przegląd samochodu?
Ceny przeglądów rejestracyjnych są takie same w całej Polsce, ponieważ regulują je przepisy - obecnie za przegląd auta osobowego oraz ciężarowego do 3, 5 tony należy zapłacić 99 złotych. W przypadku, gdy samochód osobowy korzysta z napędu LPG, kwota wynosi 162 złote. Warto podkreślić, że za brak ważnego badania technicznego samochodu właścicielowi pojazdu grozi mandat do 500 zł.
Co jest sprawdzane podczas przeglądu okresowego samochodu?
Podczas okresowego przeglądu technicznego samochodu wykonuje się przede wszystkim wymianę oleju silnikowego i filtra oleju. Co jeszcze? W zależności od marki, modelu i przebiegu auta, dodatkowo sprawdzenia może wymagać ciśnienie w oponach, zawieszenie. Konieczna może okazać się też np. wymiana świec, płynu hamulcowego i chłodniczego lub filtra powietrza.
Brak przeglądu a ubezpieczenie OC i AC
Osoby poszkodowane, które były uczestnikiem stłuczki lub kolizji, często zastanawiają się, czy są uprawnione do otrzymania odszkodowania z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Brak aktualnego przeglądu technicznego samochodu nie ma wpływu na ich sytuację - bez względu na to otrzymają rekompensatę za szkody od zakładu ubezpieczeniowego kierowcy. Natomiast jeśli ubezpieczyciel stwierdzi, że przyczyną zdarzenia na drodze był zły stan techniczny pojazdu, może żądać od sprawcy zwrotu świadczeń wypłaconych stronie poszkodowanej (ubezpieczyciel musi udowodnić, że brak badania technicznego przyczynił się do wypadku). W tej sytuacji mamy do czynienia z tzw. regresem odszkodowania. Jak wygląda kwestia polisy AC i odszkodowania przy nieaktualnym badaniu technicznym? Brak aktualnego badania technicznego może skutkować odmową wypłaty odszkodowania z AC, a szkody powstałe wskutek spowodowanej przez kierowcę stłuczki będzie on musiał pokryć z własnych środków.
Mimo że przegląd techniczny samochodu jest obligatoryjny (w przeciwieństwie do obowiązkowych, corocznych badań technicznych), warto regularnie z niego korzystać. Systematycznie serwisowane auto jest mniej awaryjne i tym samym osiąga większą wartość rynkową w razie chęci sprzedaży. Co więcej, firma, która wystawiła polisę OC, może zażądać od kierowcy będącego sprawcy wypadku zwrotu wypłaconych środków, gdyż nie wykonał ważnych, obowiązkowych badań technicznych.
Przegląd samochodu to ważny obowiązek, którego większość z kierowców musi dopełnić raz do roku. Często traktowany jest jako zło konieczne i nie do końca rozumiana potrzeba. Ile kosztuje przegląd samochodu, na czym polega badanie techniczne i jakie usterki może wykryć? Przygotowaliśmy małe kompendium wiedzy, które odpowiada na pytania: co, kiedy, jak i za ile? W skrócie – badanie techniczne auta od A do Z.
Z tego artykułu dowiesz się...
Przegląd techniczny a badanie techniczne – czym się różnią?
Jako doświadczony kierowca wiesz, że posiadając samochód, motorower czy inny pojazd mechaniczny, musisz regularnie poddawać go badaniom technicznym. W tym celu udajesz się do stacji kontroli pojazdów i… No właśnie – co dalej? Jak przebiega badanie techniczne, jak wyglądają formalności, z jakimi wiąże się przegląd samochodu i ile on kosztuje? Sprawdźmy!
Większość kierowców, dopełniając obowiązku corocznej wizyty na stacji kontroli pojazdów, wspominają albo o przeglądzie czy badaniu okresowym lub przeglądzie technicznym samochodu. W praktyce więc wszystkie te sformułowania są ze sobą mieszane i błędnie utożsamiane. Na czym polega różnica?
Czytaj także: Jazda bez przeglądu
Badanie techniczne
Po pierwsze, warto zwrócić uwagę na fakt, że badanie techniczne rządzi się zupełnie innymi prawami niż przegląd techniczny. Błędem jest więc naprzemienne używanie tych sformułowań w stosunku do badania, którego efektem ma być pieczątka dopuszczająca pojazd do ruchu drogowego.
Zacznijmy więc od początku… Obowiązkowym badaniem dla wszystkich kierowców jest badanie techniczne pojazdu. Niekiedy nazywane jest ono także przeglądem rejestracyjnym. Jego zadaniem jest dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego na określony czas, poprzez sprawdzenie stanu technicznego układów i podzespołów. Cała procedura przeprowadzana jest w stacji diagnostycznej pojazdów.
Przegląd techniczny
Po drugiej stronie barykady mamy natomiast przegląd techniczny, który jest badaniem okresowym nieobowiązkowym. Decyzja o jego przeprowadzeniu leży w gestii samego właściciela auta, producenta czy dealera, a przeprowadzenie procedury umożliwia zachowanie gwarancji. Termin przeglądu technicznego często podyktowany jest przez producenta auta, a uzależniony od konkretnej marki i modelu pojazdu.
Kiedy trzeba przeprowadzić badanie techniczne pojazdu?
Badania techniczne auta przeprowadza się na stacjach kontroli pojazdów, które dzielą się na podstawowe i okręgowe. Panuje powszechne przekonanie, że badanie techniczne jest obowiązkowym badaniem, któremu trzeba poddać pojazd każdego roku. Jest w tym ziarenko prawdy, bowiem większość Polaków gustuje w starszych, używanych pojazdach, które rzeczywiście muszą być systematyczne badane. Wyjątkiem są natomiast nowe pojazdy, których stan techniczny w pierwszych latach po gwarancji, przeprowadzany jest zdecydowanie rzadziej.
Nowe pojazdy
Decydując się na nowy samochód osobowy o masie do 3, 5 tony) czy nowy motocykl, na pierwsze badanie techniczne musimy udać się przed upływem 3 lat do daty pierwszej rejestracji. Kolejne badanie techniczne przeprowadzamy dopiero po 2 kolejnych latach. W efekcie, dopiero po 5 latach od pierwszej rejestracji, pojazd musi przejść badanie techniczne każdego roku.
Które pojazdy muszą przechodzić przegląd co roku?
Co jednak istotne, niektóre pojazdy muszą przechodzić przegląd samochodu co roku, niezależnie od tego, czy są autami nowymi czy wiekowymi. Do takich pojazdów zaliczymy między innymi pojazdy z instalacją gazową LPG, taksówki osobowe, pojazdy uprzywilejowane czy chociażby samochody wykorzystywane w szkołach nauki jazdy. Z kolei pojazdy zabytkowe, oddaje się do przeglądu technicznego jedynie wtedy, gdy są przeznaczane do celów zarobkowych.
Obawiasz się, że zapomniałeś wykonać obowiązkowego przeglądu auta? Nie wiesz, czy powinieneś udać się do stacji diagnostycznej? Sprawdź nasz inny wpis, w którym rozwiewamy wszelkie wątpliwości. Poznaj nasz artykuł „Nieważny przegląd samochodu”.
Dodatkowy przegląd samochodu – kto i kiedy może na niego skierować?
Może się zdarzyć, że nawet w sytuacji, gdy badanie techniczne wciąż jest ważne, zostaniemy skierowany na dodatkowy przegląd samochodu. Skierowanie na dodatkowe badanie techniczne może wydać na przykład policja czy Główny Inspektorat Transportu Drogowego, ale także starości powiatowi. A w jakich sytuacjach musimy liczyć się z obowiązkiem przeprowadzenia dodatkowego przeglądu pojazdu? Ten może okazać się konieczny na przykład po kolizji czy wówczas, gdy nasz pojazd zostanie uznany za stwarzający zagrożenie bezpieczeństwa ruchu czy naruszenie wymagań ochrony środowiska.
Warto wiedzieć, że dodatkowy przegląd samochodu zostanie także zlecony w przypadku wszelkich zmian konstrukcyjnych pojazdu, w momencie wykorzystywania go jako taksówki czy pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy.
Okresowy przegląd samochodu – jak wygląda, ile trwa, jakie dokumenty są potrzebne?
W 2019 roku weszły zmiany w prawie, które istotnie zmieniają dotychczasową praktykę stacji diagnostycznych. Pierwsza duża zmiana, którą napotkamy już na początku naszej wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów, to obowiązek zapłaty za badanie techniczne przed, a nie po przeglądzie. Najpierw uiszczamy opłatę, przekazujemy dokumenty diagnoście, a dopiero potem odbywa się właściwe badanie techniczne. W przypadku negatywnego wyniku kontroli pieniądze nie są zwracane. Co więcej, wykryte usterki zostaną zapisane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Koniec więc z jeżdżeniem od stacji do stacji, łudząc się, że gdzieś się uda, diagnosta się pomyli, albo da się go przekonać do podstemplowania dowodu rejestracyjnego.
Ile trwa badanie techniczne?
Zazwyczaj cała procedura związana z badaniem technicznym pojazdu trwa do 15 do minut. Kierowca podczas badania technicznego musi mieć przy sobie dowód rejestracyjny pojazdu i dokument legalizacji zbiornika LPG (w przypadku posiadania instalacji). Jeśli chcesz wiedzieć więcej o przeglądzie samochodu z instalacją LPG, zapraszamy do lektury naszego specjalnego artykułu „Przegląd auta z gazem”.
Przeprowadzanie badania technicznego samochodu – co jest sprawdzane?
Badanie techniczne auta obejmuje sprawdzenie stanu technicznego układów i podzespołów. Obowiązkowy przegląd samochodu składa się z trzech etapów.
ETAP I: identyfikacja pojazdu – sprawdzenie zgodności numeru VIN z dowodem rejestracyjnym.
ETAP II: kontrola dodatkowego wyposażenia pojazdu – między innymi instalacji LPG czy CNG, które podlegają dodatkowym procedurom weryfikacyjnym.
ETAP III: sprawdzenie działania poszczególnych układów i podzespołów pod kątem bezpieczeństwa jazdy i ich wpływu na środowisko.
Kontrola poszczególnych podzespołów obejmuje:
- układ kierowniczy;
- hamulce;
- zawieszenie;
- nadwozie;
- obowiązkowe wyposażenie pojazdu;
- ogumienie;
- oświetlenie;
- pasy bezpieczeństwa;
- układ wydechowy;
- emisja spalin.
Ile kosztuje przegląd samochodu? Od czego zależą opłaty?
Wiemy już, że coroczne badanie techniczne, to obowiązek większości z nas. Obowiązek, który wiąże się też z wydatkiem. Pytanie tylko – jak dużym? Zatem ile kosztuje badanie techniczne samochodu? Choć pytanie nie należy do trudnych, odpowiedź na nie bywa już nieco bardziej skomplikowana. Dlaczego? Mówiąc o kosztach przeglądu samochodu, musimy rozróżnić auta z instalacją LPG oraz samochody bez takiej instalacji. Jest to bowiem jeden z najważniejszych czynników różnicujących koszt, z jakim wiąże się przeprowadzenie badania technicznego samochodu.
Cennik
Reasumując – ceny przeglądu samochodu są identyczne na wszystkich stacjach diagnostycznych i wynoszą:
Do każdej z tych cen należy doliczyć obowiązkowe 1 zł na rzecz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zapowiadane jest także wprowadzenie opłaty jakościowej, której wysokość nie jest jeszcze znana. Najprawdopodobniej będzie to około 3 zł. Powrót na stację po 14 dniach i ponowne badanie wskazanego przez diagnostę układu będzie nas kosztować mniej więcej od 14 (np. światła czy toksyczność spalin) do 36 złotych (w przypadku badanie geometrii kół jednej osi).
Koszt badania dodatkowego
W tym miejscu warto też wspomnieć o kosztach dodatkowego badania technicznego, na jakie może skierować nas chociażby policja. W tym przypadku, koszt na przykład specjalistycznego badania auta po wypadku czy kolizji wynosi 94 złote, a za każdy badany osobno układ zapłacimy po 20 złotych.
Cała procedura trwa zwykle od 15 do 30 minut.
Co grozi za brak badania technicznego?
Jeszcze kilka lat temu, pomysłowi kierowcy jeździli od stacji do stacji, w poszukiwaniu specjalisty, które „na ładne oczy” przybije pieczątkę, a swoje oko przymknie na niewielkie usterki techniczne w aucie. Dziś coś takiego już nie przejdzie! Bez sensu jest więc poszukiwanie stacji, która taniej lub lepiej wykona przegląd.
Skoro jesteśmy już przy opłatach, może warto wspomnieć o karach za brak przeglądu. Za brak ważnego badania technicznego samochodu grozi mandat w wysokości 1500 zł i skutkuje to zabraniem dowodu rejestracyjnego. Co więcej – jeśli samochód będzie stwarzał zagrożenie w ruchu drogowym, może zostać odholowany na koszt właściciela. Żeby odzyskać dokumenty, musimy jak najszybciej wykonać przegląd samochodu! Nowe przepisy uwzględniają także spóźnialskich – wizyta w Stacji Kontroli Pojazdów ponad 45 dni po terminie wiąże się z podniesieniem opłaty o 50% (147 zł zamiast 98).
Co ciekawe, z końcem 2020 roku informowano już o kolejnych zmianach w przepisach dotyczących badania technicznego auta. Okazuje się, że teraz wizyta w stacji kontroli pojazdów 30 dni po terminie, może wiązać się z zapłaceniem podwójnej stawki opłaty.
Jeśli nie chcemy narażać się na niepotrzebne koszty, warto trzymać rękę na pulsie, dopilnować terminu i stawić się na przegląd samochodu. Jeśli chcemy sprawdzić, czy nasze badanie techniczne jest ważne i do kiedy należy wykonać przegląd, możemy zrobić to za pomocą usługi „Mój Pojazd”, dostępnej na stronie obywatel. gov. pl. W tym celu należy mieć jednak wyrobiony Profil Zaufany.
Czy można zrobić przegląd samochodu przed terminem?
Zmianą, która wraz z wejściem w życie nowych zasad w 2019 roku wychodzi naprzeciw potrzebom kierowców, jest możliwość zrobienia badania we wcześniejszym terminie. Teraz możemy zrobić przegląd samochodu nawet 30 dni przed upływem terminu ważności, który zostanie przedłużony wtedy o rok od daty poprzedniej wizyty u diagnosty. Wcześniej czas ten zawsze był liczony od momentu badania. W nowej sytuacji nie marnujemy więc tych 30 dni, nie musimy koniecznie planować wizyty na ostatnią chwilę czy chociażby zmieniać swoich planów wyjazdowych, jeśli te przypadają akurat na termin kolejnej wizyty w stacji kontroli pojazdów.
Przegląd samochodu z wyciętym filtrem DPF – co warto wiedzieć?
2020 rok przyniósł spore zmiany w kwestii badań technicznych aut w wyciętym filtrem cząstek stałych DPF. Filtr ten jest rozwiązaniem, który ma na celu zmniejszenie emisji substancji szkodliwych zawartych w spalinach samochodowych. Nikogo nie dziwi już fakt, że właściciele aut napędzanych silnikami Diesla decydują się na usunięcie tego elementu z układu wydechowego. Dlaczego?
Filtr DPF należy wymienić na nowy po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, a jego wymiana wiąże się z kosztem nawet kilkunastu tysięcy złotych.Może dojść więc do kuriozalnej sytuacji, gdzie koszt wymiany filtra okaże się większy od wartości całego pojazdu. Nowe zmiany nie są zatem na rękę właścicielom aut z wyciętym filtrem… Według nowych przepisów, pojazdy z usuniętym filtrem cząstek stałych nie uzyskają pozytywnego wyniku badania technicznego, a dopuszczenie do ruchu będą mogły uzyskać jedynie w momencie doposażenia pojazdu w brakujący filtr DPF.
Badanie techniczne z negatywnym wynikiem – co w takiej sytuacji?
Minęły już czasy, kiedy diagnosta „po starej, dobrej znajomości” mógł przybić nam pieczątkę i zaświadczyć o nienagannym stanie technicznym pojazdu. Może się więc zdarzyć, że nasze cztery kółka nie przejdą pomyślnie badania technicznego. Co w takiej sytuacji? Pojazd, który nie przeszedł przeglądu musi zostać poddany naprawie, a wszelkie usterki muszą zostać usunięte.
Ile dni na naprawę usterek?
Właściciel takiego pojazdu ma dokładnie 14 dni na naprawę, po czym ponownie musi udać się do warsztatu diagnostycznego. Jeśli usterka okaże się bardzo poważna, a dalsze poruszanie pojazdem będzie stwarzać jakiekolwiek zagrożenie, diagnosta ma prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Pewnym pocieszeniem w tej sytuacji jest jednak fakt, że jeśli po usunięciu usterki udamy się do tego samego diagnosty, zaoszczędzimy w ten sposób parę złotych. Jak już wspominaliśmy – podczas drugiej kontroli zapłacimy już jedynie za diagnostykę uszkodzonego elementu. Jeśli zdecydujemy się natomiast na wizytę w innej stacji, będziemy musieli od nowa przejść całe badanie i zapłacić pełną stawkę.
Przegląd samochodu a ubezpieczenie OC – czy to ma znaczenie?
Okresowy przegląd samochodu ma na celu sprawdzenie, czy auto może być dopuszczone do dalszej eksploatacji pod kątem technicznym. Wiemy już, że nieważne badanie techniczne wiąże się z wysoką karą. Jeszcze bardziej dotkliwe konsekwencje będą wiązały się z brakiem ważnego ubezpieczenia OC. Jest ono ubezpieczeniem obowiązkowym, które chroni interesy zarówno nasze, jak i drugiej strony, w razie szkód poniesionych w wyniku wypadku.
Choć ważność polisy nie wpływa na ostateczny wynik badania technicznego, doskonale wiemy, że autem bez ważnego ubezpieczenia nie możemy poruszać się po drogach. Każdy dzień przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu OC wiąże się z wysokimi karami finansowymi. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule „Przerwa w ubezpieczeniu OC. Kiedy kończy się karą? ”. Pamiętajmy, aby bez względu na to, ile kosztuje przegląd samochodu, nie zapominać o okresowych badaniach technicznych pojazdu.
Dlaczego warto wykonać przegląd samochodu?
Przegląd samochodu ciągle traktowany jest przez niektórych kierowców jako zło konieczne i sposób na utrudnianie im życia. Niekiedy obowiązek ten traktujemy po macoszemu, czego efektem są mandaty za brak przeglądu technicznego samochodu czy niedopuszczenie go do ruchu. Zmiana podejścia dokonuje się bardzo powoli. Wygląda też na to, że nowe przepisy idą w kierunku ułatwienia życia uczciwym kierowcom i jednoczesnego utrudnienia „kombinatorom“. Warto pamiętać, że przegląd samochodu mają zapewnić nam większe bezpieczeństwo na drodze i lepsze zdrowie, poprzez wyeliminowanie z ruchu aut, których stan techniczny może przyczynić się do spowodowania groźnego wypadku.
Znaczenie mają tutaj też kwestie wpływające na zanieczyszczenie powietrza. Dlatego dalsze uszczelnianie systemu i uniemożliwienie obchodzenia prawa jest w naszym najlepszym interesie.Badanie techniczne auta w 2023 roku – zmiany w przepisach
Koniec 2020 roku obfitował w nowe wieści dotyczące właścicieli aut, a konkretniej obowiązkowych badań technicznych. Okazało się, że Rząd pracuje nad kolejną nowelizacją Prawa o ruchu drogowym, a nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2023 roku. Jeden z nich dotyczy obowiązku… fotografowania pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury chce, by diagnosta wykonujący badanie techniczne, robił także zdjęcia kontrolowanego pojazdu, według odpowiedniego schematu. Dowodem na poddanie auta kontroli technicznej mają być fotografie całej bryły pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu, a także wskazania drogomierza w dniu przeprowadzenia badania. Kolejną ze zmian jest także wysokość opłaty za przegląd samochodu w przypadku, gdy wykonywany jest on po upływie 30 dni po wyznaczonej dacie. Teraz, spóźnialscy mogą zapłacić dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 100 proc. ceny badania.
Ile kosztuje przegląd samochodu osobowego? Podsumowanie
Wiesz już, ile kosztuje przegląd techniczny samochodu i jaka kara grozi kierowcom w przypadku braku aktualnego badania. Koszt badania technicznego jest ustalany z góry i w każdej stacji diagnostycznej będzie taki sam. Zapoznaj się z krótkim podsumowaniem na temat tego, ile kosztuje przegląd auta i dlaczego warto wykonać badanie techniczne na czas:
Najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje przegląd samochodu 2023?
Koszt okresowego przeglądu technicznego ustalany jest przez ministerstwo i w przypadku samochodów osobowych wynosi 99 zł. Właściciele pojazdów z instalacją gazową LPG/CNG płacą więcej, ponieważ przegląd samochodu z gazem kosztuje 162 złote.
Co jest potrzebne na przegląd samochodu?
Na badanie diagnostyczne auta należy zabrać dowód rejestracyjny, ponieważ jest potrzebny do indentyfikacji pojazdu. To do niego zostanie wbita pieczątka potwierdzająca dopuszczenie samochodu do ruchu.
Jak dojechać na przegląd bez przeglądu?
Zgodnie z przepisami samochód bez ważnego przeglądu nie jest dopuszczony do ruchu drogowego. Dlatego też, taki pojazd powinien dotrzeć do Stacji Kontroli Pojazdów na lawecie. W innym przypadku w sytuacji kontroli policyjnej lub kolizji kierowca będzie musiał zapłacić mandat.
Przegląd samochodu 2021 – zobacz, co warto wiedzieć i jak się do niego przygotować?
Bez ważnego badania technicznego nie możemy legalnie jeździć samochodem. Jak przygotować się do wizyty na stacji kontroli pojazdów? Jak będzie wyglądać przegląd samochodu w 2021 roku? W poniższym artykule staramy się rozwiać wszelkie wątpliwości.
Jakie są różnice między badaniem technicznym i przeglądem okresowym?
Przegląd samochodu – badanie techniczne, przegląd okresowy, przegląd rejestracyjny – pojęcia te bywają mylone, co może wynikać z tego, że brzmią podobnie. Co faktycznie oznaczają?
Jeśli jedziemy na stację kontroli pojazdów celem zdobycia pieczątki celem zdobycia pieczątki do dowodu rejestracyjnego, jest to okresowe badanie techniczne. Tak weryfikację stanu pojazdu określa art. 81 Prawa o ruchu drogowym. Badanie techniczne jest też potocznie zwane przeglądem technicznym.
Przegląd rejestracyjny formalnie także jest badaniem technicznym. Jak wskazuje nazwa, jest przeprowadzany przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przegląd okresowy to po prostu wizyta w serwisie, na którą możemy udać się w dowolnym momencie. Może polegać na wymianie oleju i filtrów, sprawdzeniu zawieszenia, diagnostyce komputerowej, weryfikacji stanu ogumienia itp.
Jakie są zmiany w przeglądach technicznych aut w 2021?
W ostatnich latach wprowadzono kilka zmian, które miały na celu ukrócenie proceder cofania liczników. Diagnosta podczas badania technicznego spisuje przebieg pojazdu. Ponadto, jeśli istnieje konieczność wymiany licznika, musimy ten fakt zgłosić, stawiając się na stacji kontroli pojazdów.
W 2021 roku mają zostać zaimplementowane kolejne nowe rozwiązania. W chwili powstawania tego tekstu dokładna data wdrożenia zmian w badaniu technicznym nie była jeszcze znana.
Podczas badania technicznego, diagnosta będzie robić cztery zdjęcia pojazdu z zewnątrz: z przodu, z tyłu oraz po przekątnych. Dodatkowo będzie fotografowana deska rozdzielcza z widocznym licznikiem kilometrów. Zdjęcia będą przechowywane przez pięć lat. Mają być dowodem na to, że dany pojazd faktycznie przeszedł przegląd na stacji kontroli pojazdów, a pieczątka w dowodzie rejestracyjnym nie została wbita bez badania.
Korzystną z punktu widzenia kierowców zmianą w badaniu technicznym będzie możliwość przeprowadzenia przeglądu z wyprzedzeniem. Będzie można się udać na stację kontroli pojazdów do 30 dni wcześniej w porównaniu z datą wygaśnięcia ważności przeglądu. Kolejna okresowa wizyta zostanie wyznaczona na podstawie daty z dokumentu.
Przykładowo, jeżeli badanie techniczne zrobimy 31 stycznia 2021 roku, to w roku 2022 będziemy mogli podjechać na stację kontroli pojazdów już 2 stycznia. Na zrobienie badania będziemy mieć jednak czas do 31 stycznia następnego roku. Dzięki tej zmianie nie trzeba będzie czekać na ostatnią chwilę z udaniem się na przegląd rejestracyjny, żeby nie przesuwać wstecz terminu badania.
Z drugiej strony, czeka nas kara finansowa, jeśli na badanie techniczne wybierzemy się o ponad 30 dni za późno. Przegląd po terminie będzie kosztować dwa razy więcej w porównaniu do standardowej stawki.
Przegląd samochodu – hamulce
Co sprawdzane jest podczas przeglądu samochodu?
Gdy udamy się na stację diagnostyczną celem otrzymania wpisu do dowodu, samochód przejdzie szczegółowe badanie. Obejmuje ono m. in. porównanie danych z tabliczki znamionowej pojazdu z dokumentacją auta.
Poza tym zostaną sprawdzone takie elementy, jak:
- hamulce,
- zawieszenie,
- silnik,
- układ kierowniczy,
- oświetlenie (sprawność i prawidłowe ustawienie reflektorów),
- układ wydechowy (stan, poziom głośności, emisja spalin),
- nadwozie (szyby i elementy nośne),
- ogumienie.
Dodatkowo diagnosta może zweryfikować, czy w aucie przewozimy obowiązkowe wyposażenie pojazdu, czyli gaśnicę oraz trójkąt ostrzegawczy. Jeżeli samochód jest wyposażony w instalację gazową, również ona zostanie poddana inspekcji.
Przegląd samochodu – oświetlenie
Jak przygotować samochód do przeglądu?
Zanim udamy się na techniczny przegląd samochodu, dobrym pomysłem będzie jego odpowiednie przygotowanie. Na stację kontroli pojazdów najlepiej jest stawić się autem, po którym widać, że jest zadbane.
Przed badaniem możemy samochód umyć oraz wyczyścić w środku. O tym, jak doprowadzić auto do dobrego stanu piszemy m. in. w artykułach Jak dbać o karoserię samochodu? oraz Jak i czym umyć auto? .
Szykowanie auta na badanie techniczne to dobry moment na wymianę wycieraczek. Koniecznie musimy też sprawdzić oświetlenie, upewnić się, że reflektory są dobrze ustawione, a wszystkie żarówki świecą.
Badanie techniczne pojazdu możemy wpisać do naszego kalendarza kierowcy, czyli listy zadań związanych z eksploatacją samochodu. Pamiętajmy, że nawet najbardziej lśniące auto nie przejdzie przeglądu, jeśli będzie mieć usterki. Okres przed badaniem to dobry czas na to, żeby udać się do serwisu, wymienić olej i filtry, sprawdzić zawieszenie, układ kierowniczy i wydechowy czy pracę hamulców.
Jak często wykonuje się przegląd samochodu?
W przypadku nowych samochodów osobowych, na pierwsze badanie techniczne musimy pojechać przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Kolejny przegląd trzeba zrobić po 2 latach.
Następnie na stację diagnostyczną trzeba udawać się co roku. Tutaj ważna uwaga dotycząca samochodów z instalacją gazową. Nawet wtedy, gdy auto jest nowe, musi przechodzić sprawdzian co 12 miesięcy. W tym wypadku nie obowiązuje zasada 3 lat czekania na pierwsze badanie.
Co grozi za brak pieczątki w dowodzie? Karą za niewykonanie przeglądu technicznego jest mandat w wysokości 500 zł. Funkcjonariusz, który odkryje uchybienie podczas kontroli, może zatrzymać dowód rejestracyjny i nakazać odholowanie pojazdu na parking na koszt właściciela. Kierowca otrzyma pokwitowanie na doprowadzenie samochodu na stację diagnostyczną celem przeprowadzenia badania.
Dodatkowe badanie techniczne – kto może je zlecić?
Policjanci, inspektorzy drogowi oraz inni funkcjonariusze uprawnieni do kontroli pojazdów mogą nakazać wykonanie dodatkowego badania technicznego samochodu. Do takiej sytuacji może dojść, jeżeli auto zagraża bezpieczeństwu lub narusza wymagania ochrony środowiska. Nadprogramowy przegląd może zostać zlecony na przykład z powodu złego stanu ogumienia, usterek oświetlenia i układu wydechowego, uszkodzonych lub zbyt mocno przyciemnionych szyb.
Uprawienia do skierowania pojazdu na dodatkowe badanie techniczne ma też starosta. Również w tym przypadku powodem mogą być przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska. Ponadto na stację kontroli pojazdów trzeba się będzie udać, jeśli w dokumentach samochodu (na przykład sprowadzonego z zagranicy) będą błędy, których skorygowanie wymaga kontroli diagnostycznej.
Dodatkowe badanie techniczne trzeba też przeprowadzić, jeżeli w pojeździe dokonano naprawy elementów układu nośnego, wymieniono elementy, które wymuszą wprowadzenie zmian w dowodzie lub dane auto ma pełnić funkcję taksówki, samochodu do nauki jazdy czy pojazdu uprzywilejowanego.
Ile kosztuje badanie techniczne?
Stawki za badanie techniczne od lat pozostają niezmienne. Za standardowe badanie techniczne samochodu osobowego trzeba zapłacić 99 zł. Jeżeli auto ma instalację LPG lub CNG, do tej kwoty trzeba dopisać 64 zł. Wskazane ceny zawierają opłatę w wysokości 1 zł na rzecz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Okresowe badanie techniczne to dowód na to, że nasz samochód jest bezpieczny. Wizyta na stacji kontroli pojazdów powinna być poprzedzona naszym własnym działaniem, które będzie polegać na doprowadzeniu aut do jak najlepszego stanu. Przed przeglądem warto udać się do warsztatu, szczególnie wtedy, gdy z samochodu rzadko korzystamy. Więcej o tym temacie piszemy w artykule Jak zadbać o auto, które jest mało używane? .