Krótki podręcznik Cadillac 2011 Escalade Platinum

Cadillac Escalade Platinum 2011 to przyciągający wzrok luksusowy SUV wyposażony w silnik V8 o pojemności 6,2 litra. Silnik oferuje dużą moc i odpowiednią przyczepność, dzięki czemu można cieszyć się dynamicznym wyprzedzaniem na autostradzie oraz zdolnością do wykręcania skrętów z zawrotną szybkością. Świetnie wyposażony wnętrzem, Escalade Platinum oferuje kierowcy i pasażerom wiele przestrzeni i komfortu. Wyposażony jest w wiele funkcji, w tym system audio Bose, nawigację GPS, kamerę cofania i wiele innych. Dzięki wsparciu technologii bezprzewodowych można połączyć się z internetem i korzystać z aplikacji. Cadillac Escalade Platinum 2011 to doskonały wybór dla osób szukających luksusowego SUV o wyjątkowych osiągach.

Ostatnia aktualizacja: Krótki podręcznik Cadillac 2011 Escalade Platinum

PLN

PLN

km

km

Możliwość finansowania

Lokalizacja

Status pojazduUszkodzony, bezwypadkowy, ma VIN, zarejestrowany w Polsce

Informacje finansowePrywatne, firma, leasing, faktura VAT

Silnik i napędSkrzynia biegów, napęd, pojemność skokowa, moc

NadwozieKolor, kierownica po prawej, liczba drzwi, liczba miejsc

Dodatkowe wyposażeniePoduszka powietrzna, klimatyzacja, ekran multimedialny

Cadillac

Cadillac Motor Car Division


logo Cadillac
Państwo

 Stany Zjednoczone

Stan

 Michigan

Siedziba

Warren

Data założenia

1902

Dyrektor

Steve Carlisle

Udziałowcy

General Motors

Multimedia w Wikimedia Commons
Strona internetowa

Cadillac – amerykański producent luksusowych samochodów osobowych, SUV-ów i samochodów sportowych z siedzibą w Warren, działający od 1902 roku. Marka należy do amerykańskiego koncernu General Motors.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Historia powstania marki Cadillac sięga roku 1890, kiedy to Henry Leland założył w Detroit mały warsztat w którym wytwarzano silniki parowe oraz benzynowe początkowo dla łodzi, a następnie koła zębate dla fabryki samochodów Oldsmobile. W 1899 roku Henry Ford założył w Detroit pierwszą spółkę Detroit Automobile Company, którą po kilku miesiącach przekazał Lelandowi. W sierpniu 1902 roku w warsztacie Lelanda zjawili się William Murphy i Lemuel Bowen, dwaj inwestorzy w firmie Forda, którzy nie byli zadowoleni z dotychczasowej współpracy z Fordem oraz chcieli wycofać się z interesu.

Leland zainteresował swoich gości silnikiem, który bezskutecznie próbował sprzedać marce Oldsmobile oraz propozycją stworzenia własnej marki, którą nazwał Cadillac[1] od nazwiska kawalera francuskiego – Antoine’a de la Mothe Cadillaca, założyciela około 1701 roku miejscowości Ville d’Etroit na zachodnim brzegu jeziora Erie, która z czasem rozrosła się do rozmiarów pokaźnego miasta, a w XX wieku stała się centrum amerykańskiego przemysłu samochodowego i rozpoczął montaż samochodów z podzespołów kupowanych u innych producentów. Tak w 1903 roku zbudował pierwszy pojazd marki – model Cadillac A wyposażony w jednocylindrowy silnik benzynowy o mocy 10 KM[2].

W 1909 roku po raz pierwszy zastosował silnik czterocylindrowy. W 1909 roku marka została przejęta przez rodzimy koncern motoryzacyjny General Motors zachowując swoją pierwotną nazwę. W 1912 roku rozpoczęto produkcję pierwszego pojazdu wyposażonego w elektryczne oświetlenie oraz elektryczny rozrusznik, a rok później opracowano pierwszy ośmiocylindrowy silnik benzynowy w układzie V o mocy 71 KM. W 1930 roku wprowadzono silnik V16 w modelu Sixty Special[3]. Na kilka lat podczas II wojny światowej marka znikła z rynku. Krótko po zakończeniu wojny ponownie powróciła[4].

Modele samochodów[edytuj | edytuj kod]

Obecnie produkowane[edytuj | edytuj kod]

Samochody osobowe[edytuj | edytuj kod]

  • CT4
  • CT5
  • CT6

Samochody elektryczne[edytuj | edytuj kod]

  • Lyriq
  • Celestiq

Crossovery i SUV-y[edytuj | edytuj kod]

  • XT4
  • XT5
  • XT6
  • Escalade
  • Escalade ESV

Historyczne[edytuj | edytuj kod]

  • Runabout & Tonneau (1904–1908)
  • Model 30 (1909–1914)
  • Type 51 (1915–1923)
  • Type V-63 (1923–1925)
  • Series 355 (1931–1935)
  • V-12 (1930–1937)
  • Series 60 (1936–1938)
  • Series 65 (1937–1938)
  • V-16 (1930–1940)
  • Series 61 (1938–1951)
  • Series 62 (1940–1964)
  • Sixty Special (1938–1976)
  • Calais (1965–1976)
  • Fleetwood Brougham (1977–1986)
  • Series 70 (1936–1987)
  • Cimarron (1981–1988)
  • Brougham (1986–1992)
  • Allanté (1986–1993)
  • Sixty Special (1987–1993)
  • Fleetwood (1985–1996)
  • Catera (1996–2001)
  • Eldorado (1952–2002)
  • Seville (1975–2004)
  • DeVille (1958–2005)
  • XLR (2003–2009)
  • BLS (2005–2009)
  • One (2009)
  • STS (2004–2013)
  • DTS (2005–2011)
  • Escalade EXT (2001–2013)
  • SRX (2003–2016)
  • ELR (2013–2016)
  • CTS (2002–2019)
  • XTS (2011–2019)
  • ATS (2012–2019)

Modele koncepcyjne[edytuj | edytuj kod]

  • NART (1970)
  • Cimarron Concept (1985)
  • Voyage (1988)
  • Solitaire (1989)
  • Aurora (1990)
  • Evoq (1999)
  • Eldorado Concept (2000)
  • Imaj (2000)
  • Vizon (2001)
  • Cien (2002)
  • Sixteen (2003)
  • Villa (2005)
  • BLS Concept (2005)
  • Provoq (2008)
  • CTS Coupe Concept (2008)
  • Converj (2009)
  • World Thorium Fuel (2009)
  • XTS Platinum (2010)
  • Aera (2010)
  • Urban Luxury Concept (2010)
  • Ciel (2011)
  • Elmiraj (2013)
  • Escala (2016)
  • Lyriq Concept (2020)

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Kamil Rogala: Historia Cadillaca. pl, 2007. [dostęp 2015-06-07].
  2. Historia powstania marek Oldsmobile i Cadillac. klasykizameryki. pl.
  3. Marcin Zasada: Historia marki Cadillac. motoryzacyjnestorys. com.
  4. Piotr Wielgus: Krążowniki z francuskim imieniem, czyli historii Cadillaca część 1 [geneza motoryzacji]. autokult.

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

  • Oficjalna strona Cadillac (ang. )
  • Oficjalna europejska strona Cadillac
  • p
  • d
  • e
  • Widok:
  • Lista
  • Galeria